Op deze pagina

Plezier maken is essentieel!

Plezier maken is essentieel!
Op deze pagina

Plezier maken is essentieel en het kan geen kwaad om daarbij een beetje meer aan onszelf te denken!

1 Denk aan je mentale gezondheid

De dagen worden korter, de zon laat zich minder zien, en grijze dagen overheersen. Het is niet ongewoon dat je in deze periode een beetje winterblues kan ervaren. De meest voorkomende klachten zijn intense vermoeidheid, een grote behoefte aan slaap, een sombere stemming en een toename van de eetlust die leidt tot gewichtstoename.

Over de oorzaken van een winterdepressie zijn de meningen verdeeld. De meest gangbare theorie is die van de verstoorde biologische klok. Licht stuurt het bioritme van de mens aan. Omdat de dagen in de herfst en winter korter en donkerder zijn, loopt de biologische klok van het lichaam niet meer gelijk met het natuurlijke dag- en nachtritme. Het gevolg is dat er in het lichaam bepaalde biologische processen niet meer goed verlopen. Zo zal het lichaam extra slaaphormonen produceren.

Normaal wordt de productie van het slaaphormoon melatonine gestopt door voldoende daglicht. In de winter stopt de productie van melatonine bij veel mensen niet, met een aanhoudende vermoeidheid tot gevolg. De aanmaak van melatonine overdag heeft een negatieve invloed op andere hormonen en neurotransmitters. Deze stoffen reguleren je stemming, eetlust, concentratievermogen en prestatievermogen. Het is nog niet bekend waarom sommige mensen wel en andere mensen geen last hebben van een winterdepressie. Een winterdepressie wordt meer gezien bij vrouwen dan bij mannen.

Wat ook de oorzaak is, heel veel mensen met een winterdepressie blijken heel goed te reageren op licht. Lichttherapie wordt tegenwoordig dan ook als de voorkeursbehandeling beschouwd, ook al is het preciese mechanisme waarop dit werkt niet bekend en werkt het ook niet altijd. Men vermoedt dat hierdoor de afscheiding van melatonine wordt geregulariseerd.

De eenvoudigste vorm van lichttherapie is veel tijd buiten spenderen, door bijvoorbeeld elke dag een uurtje te gaan wandelen. Probeer echt elke dag buiten te komen, ook als het slecht weer of bewolkt is. Daarnaast breng je best je tijd door in een van nature goed verlichte ruimte. Laat zoveel mogelijk daglicht binnen in je huis of kantoor (zo weinig mogelijk gordijnen, geen hoge bomen vlak bij het raam, enz.) en werk zo dicht mogelijk bij het raam. Volgens een recente studie zou één uur in buitenlicht evenveel effect hebben als twee-en-half uur kunstlicht.

Heb je last van een ongeremde trek in zoetigheid? Kies dan voor een gezonde snack, zoals fruit. Fruit met een zoete smaak zal je trek in zoet even goed stillen, zonder dat je daarbij verdikt en/of last krijgt van schuldgevoelens. Gezonde en evenwichtige voeding is ook belangrijk om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Sla zeker je ontbijt niet over: het stimuleert je lichaam om op gang te komen. De spijsvertering gaat werken en je slaap verdwijnt.

Tot slot bestaan er een aantal voedingssupplementen die je gemoed kunnen verbeteren, bijvoorbeeld op basis van saffraan of curcuma. Vraag hierover raad aan je apotheker.

2 Geef een boost aan je weerstand

Genieten van natuurlijk licht in de buitenlucht is niet alleen goed voor je humeur, maar ook voor je vitamine D-gehalte. Wist je dat bijna één op de twee Belgen in de herfst en winter een tekort heeft? En dat is eigenlijk heel normaal, want vitamine D wordt door ons lichaam zelf aangemaakt onder invloed van de zonnestralen op onze huid. Geschat wordt dat we ons gemiddeld 2 tot 3 keer per week tussen 11u en 14u moeten blootstellen aan de zon, met ons gezicht, handen en onderarmen onbedekt, om een voldoende toevoer van vitamine D te garanderen. Niet gemakkelijk in het midden van de winter! Bovendien hangt de gemiddelde duur van de blootstelling ook af van andere factoren zoals het huidtype, de intensiteit van de zonnestralen en het gehalte aan vitamine D in je bloed.

Vitamine D is noodzakelijk voor gezonde botten en tanden. Het helpt de hoeveelheid calcium die door ons skelet kan worden gebruikt te verhogen door de absorptie ervan te bevorderen en de eliminatie ervan tot een minimum te beperken. Maar het speelt ook een belangrijke rol in de ondersteuning van onze natuurlijke afweer.

Ook andere voedingssupplementen kunnen nuttig zijn om jouw algemene weerstand te ondersteunen, zoals vitamine D en probiotica, of meer specifiek je weerstand ter hoogte van de luchtwegen te verbeteren, zoals Propolis, Koninginnebrij of Echinacea. Vraag jouw apotheker om advies om een supplement te vinden dat aangepast is aan jouw behoeften.

3 Doe een detoxkuur

We worden voortdurend blootgesteld aan allerlei verontreinigende stoffen, zowel in onze voeding als in onze omgeving. Ons lichaam doet hard zijn best om deze stoffen beetje bij beetje op natuurlijke wijze te elimineren via onze drie uitscheidingsorganen: de lever, de nieren en de darmen. In de loop van de tijd kunnen deze natuurlijke zuiveringsmechanismen echter overbelast raken, waardoor ze een stuk van hun effectiviteit kwijtraken. Symptomen daarvan zijn vermoeidheid, prikkelbaarheid, een doffe teint, broze nagels en haren en een verminderde immuniteit. Een ontgiftingskuur helpt je lichaam die overtollige afvalstoffen uit te scheiden, waardoor je lichaam weer rust krijgt.

Tijdens een detoxkuur schrap je in principe enkele zaken volledig uit je voeding:

  • Alle bewerkte voedingsmiddelen met daarin:
    • geraffineerde suikers
    • overtollig zout
    • verzadigde vetten (die slechte vetten die onze slagaders verstoppen)
    • additieven (bewaarmiddelen, smaakversterkers, kleurstoffen, ...)
  • Bereide gerechten
  • Desserts, koekjes en ander gebak
  • Alcohol 
  • Cafeïne
  • Tabak

Eet bij voorkeur vers fruit en verse groenten, in alle mogelijke vormen: soep, bouillon, sappen, smoothies, salades, diepgevroren, .... Groenten en fruit zitten immers boordevol vitaminen en mineralen en zijn rijk aan antioxidanten!

Beperk daarnaast je consumptie van dierlijke producten zoals vlees, gevogelte, vis, eieren, zuivelproducten, ... Door hun hoge eiwitgehalte leidt hun opname in het lichaam tot de ophoping van bepaalde afvalstoffen – vooral urinezuur – die onze nieren overbelasten.

Beweeg daarbij voldoende. Door te bewegen stimuleer je je bloedsomloop en de lymfestroom die je afvalstoffen vervoert. Zwemmen is bijvoorbeeld de ideale sport om je lichaam te herbronnen. Maar een dagelijkse wandeling in de frisse buitenlucht is al voldoende om je energieker te voelen. Gun jezelf ook een goede nachtrust.

Een detox kan enkele dagen tot 1 à 2 weken duren en is eigenlijk geen vastenkuur, noch een dieet. Je slaat immers geen maaltijden over, je eet tot je je verzadigd voelt en je geniet op een gezonde en evenwichtige manier! Deze verandering in voeding kan inderdaad gewichtsverlies met zich meebrengen, maar dat komt er automatisch weer bij zodra je terug normaal eet. Waarom zou je dan niet het hele jaar door een ontgiftingskuur volgen? Eenvoudigweg omdat we ook andere voedingsstoffen nodig hebben, die je onder andere vindt in rood vlees (ijzer) en in zuivelproducten (calcium).

Je kan je lichaam een handje helpen door gebruik te maken van een detoxproduct. Vraag hierover advies aan je apotheker. Na een detoxkuur zijn je lichaam en geest weer helemaal gezuiverd en zit je boordevol energie!