Op deze pagina

Detoxen na de feestdagen?

Detoxen na de feestdagen?
Op deze pagina

Wat is het nut van een detoxkuur?

We worden voortdurend blootgesteld aan allerlei verontreinigende stoffen, zowel in onze voeding als in onze omgeving. Ons lichaam doet hard zijn best om deze stoffen beetje bij beetje op natuurlijke wijze te elimineren via onze drie uitscheidingsorganen: de lever, de nieren en de darmen. In de loop van de tijd kunnen deze natuurlijke zuiveringsmechanismen echter overbelast raken, waardoor ze een stuk van hun effectiviteit kwijtraken. Symptomen daarvan zijn vermoeidheid, prikkelbaarheid, een doffe teint, broze nagels en haren en een verminderde immuniteit. Een ontgiftingskuur helpt je lichaam die overtollige afvalstoffen uit te scheiden, waardoor je lichaam weer rust krijgt.

Er wordt aanbevolen om 3 tot 4 keer per jaar een ontgiftingskuur te volgen, telkens bij de wisseling van de seizoenen of na een periode van overdaad, zoals bij veel mensen het geval is tijdens de eindejaarsfeesten.

Ontgiften, wat is dat?

Tijdens een detoxkuur schrap je in principe enkele zaken volledig uit je voeding:

  • Alle bewerkte voedingsmiddelen met daarin:
    • geraffineerde suikers,
    • overtollig zout,
    • verzadigde vetten (die slechte vetten die onze slagaders verstoppen), of
    • additieven (bewaarmiddelen, smaakversterkers, kleurstoffen, ...).
  • Bereide gerechten
  • Desserts, koekjes en ander gebak
  • Alcohol
  • Cafeïne
  • Tabak

    Eet bij voorkeur vers fruit en verse groenten, in alle mogelijke vormen: soep, bouillon, sappen, smoothies, salades, diepgevroren, .... Groenten en fruit zitten immers boordevol vitaminen en mineralen en zijn rijk aan antioxidanten!

    Beperk daarnaast je consumptie van dierlijke producten zoals vlees, gevogelte, vis, eieren, zuivelproducten, ... Door hun hoge eiwitgehalte leidt hun opname in het lichaam tot de ophoping van bepaalde afvalstoffen – vooral urinezuur – die onze nieren overbelasten.

    Beweeg daarbij voldoende. Door te bewegen stimuleer je je bloedsomloop en de lymfestroom die je afvalstoffen vervoert. Zwemmen is bijvoorbeeld de ideale sport om je lichaam te herbronnen. Maar een dagelijkse wandeling in de frisse buitenlucht is al voldoende om je energieker te voelen. Gun jezelf ook een goede nachtrust.

    Een detox kan enkele dagen tot 1 à 2 weken duren en is eigenlijk geen vastenkuur, noch een dieet. Je slaat immers geen maaltijden over, je eet tot je je verzadigd voelt en je geniet op een gezonde en evenwichtige manier! Deze verandering in voeding kan inderdaad gewichtsverlies met zich meebrengen, maar dat komt er automatisch weer bij zodra je terug normaal eet. Waarom zou je dan niet het hele jaar door een ontgiftingskuur volgen? Eenvoudigweg omdat we ook andere voedingsstoffen nodig hebben, die je onder andere vindt in rood vlees (ijzer) en in zuivelproducten (vitamine D en calcium).

    Zo'n detoxkuur, hoe gaat dat concreet in zijn werk?

    Ten eerste geef je best de voorkeur aan zachte bereidingswijzen, die de voedingskwaliteit van het voedsel niet veranderen (de hoeveelheid vitaminen en mineralen bijvoorbeeld) en die de spijsvertering vergemakkelijken: stomen, stoven of in papillot.

    Eet bij elke maaltijd fruit en groenten, dat zijn krachtige antioxidanten! Begin de kuur best met gekookte en warme groenten om de spijsvertering te bevorderen (soep, puree, bouillon, moes, ...). Na een paar dagen schakel je steeds meer over op rauw fruit en rauwe groenten, die rijker zijn aan vitaminen maar iets moeilijker te verteren zijn. Weet je trouwens wat de meest ontgiftende voedingsmiddelen zijn? Appel, citroen, ananas, mango, kiwi, druiven, artisjok, prei, kool, komkommer, rammenas, ...

    Breng je salades op smaak met 2 theelepels omega 3-rijke olie (koolzaad, walnoten, ...) en zeg neen tegen boter, die is veel te rijk aan verzadigde vetzuren!

    Matig je consumptie van dierlijke eiwitten. Een stukje mager vlees of vis van ongeveer 100 g is ruim voldoende voor de eerste dagen van de kuur. Na die eerste dagen kan je eventueel 's avonds opnieuw eiwitten in je voeding opnemen, maar dan enkel in de vorm van zuivelproducten.

    Let erop dat je voldoende water drinkt, 1,5 – 2 L per dag. Liever te veel dan te weinig! Veel water drinken helpt ons lichaam om die giftstoffen, die opgestapeld zijn in onze uitscheidingsorganen, gemakkelijker uit te scheiden. Gecombineerd met de werking van de vezels in fruit en groenten verbetert water ook de darmtransit.

    Plat water is het gezondste, maar je mag ook wel eens afwisselen met groene thee of kruidenthee (vooral rooibos, een plant met antioxiderende eigenschappen).

    Enkele ideeën om je water een smaakje te geven:

    • Giet er wat geperst citroensap bij.
    • Laat er enkele takjes rozemarijn en plakjes komkommer in weken.
    • Voeg enkele blaadjes munt en een schijfje pompelmoes toe.
    • Doe er wat ingevroren bosvruchten in. Ze werken als ijsblokjes en geven geleidelijk hun smaak vrij.
    • Laat je creativiteit de vrije loop! Wie weet welke fantastische combinaties ontdek je zelf ...

    Je kan je lichaam een handje helpen door gebruik te maken van een detoxproduct. Vraag hierover advies aan je apotheker. Na een detoxkuur zijn je lichaam en geest weer helemaal gezuiverd en zit je boordevol energie!