Op deze pagina

8 tips voor een stressvrije blokperiode!

Lloydspharma Examens Stress Blok Étude Études Période Periode
Op deze pagina
  • Realistisch schema: zo begin je tijdig met studeren en heb je meer zicht op je dagelijkse doelen. Plan alvast leuke ontspanningsmomenten.
  • Regelmaat: op vastgestelde tijdstippen opstaan, eten, naar bed gaan. Dit bevordert een gezonde nachtrust en je wordt er veel rustiger door. Hou rekening met je persoonlijk ritme: ben je een vroege vogel of een nachtraaf? (moeite om tot rust te komen? Vraag raad aan je apotheker).
  • Ontleed de cursus: maak samenvattingen, een begrippenlijst en heb voldoende oog voor de structuur (kijk hiervoor naar de inhoudstafel), markeer trefwoorden.
  • Hou je einddoel voor ogen. Zorg eventueel voor een motiverende gsm achtergrond die je aan je doel herinnert.
  • Gebruik verschillende studeertechnieken en zoek enkele die goed bij je passen: luidop leren, schrijven, mind-map maken... en natuurlijk veel herhalen.
  • Zorg voor voldoende pauzes en ontspanning om je productiviteit te verhogen. Denk aan je ademhaling en ga eventueel sporten. Dit zorgt voor extra zuurstof voor je hersenen waardoor je je goed kan concentreren. Ook kauwgom bevordert de concentratie; het kauwen zorgt voor een betere hersendoorbloeding en munt scherpt de concentratie aan. (er bestaan ook voedingssupplementen om de concentratie te bevorderen).
  • Gezonde voeding en tussendoortjes met veel vitaminen en zink verhogen je immuniteit en remmen vermoeidheid (vit b, zink...).
  • Verwen jezelf en vier je grote en kleine successen, zo beleef je meer plezier aan je blokperiode.