Op deze pagina

Een plan van aanpak om mijn excessen te beheren tijdens de feesten

Lloydspharma Feesten Fêtes Eindejaar Fin d'année
Op deze pagina

De eindejaarsfeesten staan vaak synoniem voor verschillende uitnodigingen in combinatie met lange maaltijden (meestal inclusief alcohol) en overtollige suikers, vetten... Heb je je ooit zwaar gevoeld aan het einde van een maaltijd? De volgende dag last van zure reflux of vreselijke buikpijn? Het is geen geheim dat deze excessen niet het beste zijn voor ons lichaam, maar het is moeilijk om een ​​kerstmaaltijd te weigeren om je lichaam te beschermen! Hier zijn enkele tips om eventuele ongemakken te voorkomen zonder aan quality time te moeten inboeten.

Voorbereidingen om excessen te beheren

Of het nu gevulde kalkoen, kerststronk of foie gras is, je lichaam staat op het punt grote hoeveelheden vet en suiker op te nemen. Het is daarom aan te raden om de dagen voor en na deze excessen licht te eten om het lichaam tot rust te brengen:

  • Geef de voorkeur aan gekookte groenten, soepen, rauwe groenten en fruit, rijk aan antioxidanten.
  • Eet minder eiwitten en bij voorkeur mager vlees of vis.
  • Vermijd kant-en-klaarmaaltijden, bewerkte voedingsmiddelen en alles wat veel suiker bevat, zoals gebak of koekjes. Suiker vraagt ​​om suiker, dus als je probeert om van de zoete smaak af te komen door een beetje voor de vakantie te minderen met suiker, kun je genieten van een stukje kerststronk zonder te overdrijven. Vervang gerust de suiker in je yoghurt of thee door bijvoorbeeld kaneel of ga voor suikervrije alternatieven.
  • Hydrateer jezelf! Dit is de sleutel tot het elimineren van gifstoffen, alcohol en extra kilo's. Bij voorkeur met water of kruidenthee, om je lever niet weer te overbelasten met frisdrank of iets dergelijks.

    Een paar tips tijdens de maaltijd

    • Drink vlak voor de maaltijd een groot glas koud water. Dit zal op natuurlijke wijze uw eetlust verminderen.
    • Vermijd een tweede keer opscheppen en neem de tijd om van het eten te genieten. Door langzaam te eten, heb je snel een verzadigd gevoel en ga je dus minder eten.
    • Wil je toch een tweede keer opscheppen, doe dat dan met groenten, zalm of oesters (12 oesters zijn equivalent aan een dun plakje foie gras qua calorieën) en eet niet te veel brood.
    • Gember bevat spijsverterings- en anti-emetische eigenschappen (d.w.z. het voorkomt braken). Drink het als een infuus of neem het in als een tablet als u een zwaar gevoel in uw maag heeft, of als u zich misselijk voelt.

    Gezondheid!  Geniet, maar drink met mate…

    Hoewel het gebruikelijk is om tijdens deze lange maaltijden iets meer te drinken, moet u voorzichtig zijn met uw alcoholgebruik:

    • Haal geen dingen door elkaar en kies tijdens je maaltijd voor maximaal één of twee soorten alcoholische dranken
    • Maak de juiste keuzes: champagne en rode wijn hebben een lage glycemische index, waardoor je je suikerspiegel niet te veel verhoogt.
    • Geniet van wat je drinkt en neem de tijd om ervan te genieten; een te snel gedronken drankje stijgt sneller naar je hoofd.
    • Afwisselend slokjes wijn en water. Vul regelmatig een groot glas water om jezelf tussen de maaltijden door te hydrateren en verdun het geheel.
    • Niet drinken en rijden ! Zelfs als je niet het gevoel hebt dat je te veel hebt gedronken, is een ongeluk veroorzaakt door een gebrek aan reflex van het drinken van alcohol te snel gebeurd! Onthoud dat het minstens een uur duurt om elk glas alcohol te verwijderen.
    • Zuuroprispingen? Er bestaan medicijnen of natuurlijke alternatieven die speciaal ontworpen zijn om de zuurtegraad snel te neutraliseren en pijn te verlichten.

    Elimineren!

    Niets beters om excessen te elimineren dan een lekkere lange wandeling in de buitenlucht! Als je je goed voelt, doe dan gerust wat duursporten zoals hardlopen, fietsen of zwemmen om gifstoffen en calorieën weg te werken.

    Vergeet niet om gehydrateerd te blijven om het vochtverlies door zweten te compenseren.

    En waarom niet een beetje ontgiften na deze marathon van rijke maaltijden?

    Lees ook ons artikel "Detoxen na de feestdagen?"

    Maar het belangrijkste blijft om vooral te genieten van deze momenten en ze te delen met je dierbaren, want zo cruciaal voor het moreel. Prettige feesten!