Op deze pagina

Terug naar school

Lloydspharma - Terug naar school - En forme pour la rentrée - Back to school
Op deze pagina

De vakantie loopt op zijn einde en de start van het nieuwe school jaar nadert snel. Voor hen die vlot willen overschakelen is het belangrijk om nu al in het juiste ritme te komen. Door voldoende slaap kunnen jouw kinderen vol moed aan het schooljaar beginnen.

Het is het beste om al voorzichtig, stap voor stap, het uur van het slapengaan te vervroegen en ook het uur waarop wordt opgestaan mee te verschuiven. Twee weken voor de start van het schooljaar is een goed moment om hiermee te beginnen. Elke dag het uur van slapen en opstaan 15 minuten vervroegen is ideaal.

Wie zegt ‘vroeg naar bed’ moet er ook voor zorgen dat er vroeger kan gegeten worden. Het is normaal dat in de zomer alles een beetje later gebeurt om te genieten van de lange dagen maar het is niet ideaal om in het schoolritme te komen en ook niet bevorderlijk om op tijd naar bed te gaan. Probeer de maaltijden weer te vervroegen en zorg voor een licht verteerbare voeding zodat de slaapkwaliteit bewaakt wordt.

Het spreekt voor zich dat het geen goed idee is om de laatste dag van de vakantie nog een pyjamafeestje te organiseren .

Tips om goed te slapen :

  • Een kind van minder dan 12 jaar slaapt gemiddeld 10 à 14 uur. Een puber (12 -18 jaar) slaapt ongeveer 10 uur per nacht. Het zijn enkel de volwassenen die met een 7 à 8 uur slaap voldoende hebben.
  • We zijn niet allemaal gelijk als het om slapen gaat. Leer uw kind de tekenen van vermoeidheid herkennen: een geeuw, de drang om in de ogen te wrijven, een gevoel van kou ... Als uw kind deze signalen herkent kan het zelf aangeven dat hij of zij moe is.
  • Zorg ervoor dat de slaapkamer voldoende verduisterd is. Een klein straaltje zon, zeker in de zomer, is voldoende om kindjes wakker te maken. De zon interfereert ook met synthese van melatonine, het slaaphormoon. Bang voor het donker? Een nachtlampje is dan een goed compromis, mits je kiest voor een oranje en niet voor een blauwachtig lampje.
  • Door elke avond hetzelfde ritueel te herhalen begrijpt uw kind dat bedtijd nadert zonder dat het met iets slecht wordt geassocieerd. Kies voor een rustige activiteit om de spanning van de dag te vergeten. Lees een verhaaltje voor, maakt een puzzel, zing een slaapliedje…
  • Het is erg belangrijk om schermen ‘s avonds te verbieden. Zet minimaal een uur voor het slapen tablets, computers, televies etc. uit. Blauw licht zorgt ervoor dat onze hersenen niet begrijpen dat het tijd is om te gaan slapen. Het verstoort onze biologische klok door de aanmaak van melatonine te vertragen.
Probeer na schooltijd nog buitenactiviteiten in te lassen. Haal een frisse neus en laad je vitamine D-kapitaal op om ‘s nachts beter in slaap te vallen.