Op deze pagina

Fit en gezond op elke leeftijd!

Lloydspharma Fit en gezond op elke leeftijd En forme et en bonne santé à tout âge
Op deze pagina

Vergroot je de kans om gezond oud te worden.

Door gezonde voeding en regelmatige lichaamsbeweging vergroot je de kans om gezond oud te worden. Je verlaagt de kans op dementie, Parkinson, hart-en vaatziekten en kanker.

  • Sport: Begin alvast met wat extra lichaamsbeweging, dat is essentieel om je spieren en botten in vorm te houden en je kracht te behouden. Je verbrandt caloriën en je gewicht blijft op peil. Kies voor een fysieke activiteit die bij je past: zwemmen, lopen, wandelen of dansen. Wissel regelmatig af en doe het in goed gezelschap. Je endorfinegehalte (gelukshormoon) neemt toe en zo help je stress, angst en depressie te bestrijden. Wanneer je vaker beweegt, heb je minder last van pijn, je geheugen verbetert, je voelt je minder moe en slaapt beter. Bovendien kan je bloeddruk en je cholesterolgehalte er door verlagen. Door artrose (gewrichtsslijtage) of andere ziektes kan artritis (gewrichtosntsteking) optreden. De inname van gezonde vetten, ontstekingsremmende medicatie en voldoende beweging kunnen de ontstekingen en het pijngevoel onder controle houden.
  • Eiwit: Om je spieren gezond te houden, heb je nood aan voldoende eiwitten. De behoefte aan eiwitten kan toegenomen zijn bij ouderen. (controleer je nierfunctie voor je je eiwitinname verhoogt).
  • Voeding: Zorg voor een afwisselend en mediterraans dieet, met gezonde vetten (weinig boter) en een beperkte aanvoer van snelle suikers. Kies voor bladgroenten, fruit, peulvruchten, volle en halfvolle granen, rijk aan vezels en met goede vetzuren (olie uit eerste koude persing, vette vis 2 of 3 keer per week, oliehoudende zaden, olijven, avocado's) Je houdt je gewicht in balans en zo kan je hart-en vaatziekten en diabetes type II voorkomen. Hou ook de de omtrek van je taille in het oog, een te grote omtrek is een risico-factor voor hart- en vaatziekten en diabetes.
  • Water: Een tekort aan eetlust,sufheid en verwardheid bij ouderen kan veroorzaakt worden door vochttekort. Drink voldoende water, dan kan je urineweginfecties, harde ontlasting en verstopping voorkomen. De nierfunctie kan afnemen bij het verouderen. Om de nodige afvalstoffen af te voeren, is het noodzakelijk om toch voldoende te drinken. Het dorstgevoel neemt echter af met de leeftijd of je kiest er soms zelf voor om minder te drinken. Je bent namelijk angstig voor bedplassen of ‘ongelukjes’ overdag, je durft niet zo goed op te staan uit angst om te vallen. (vraag raad aan je apotheker ivm incontinentiemateriaal, het moet je vrijheid niet beïnvloeden).
    TIP: zet een fles water binnen handbereik en zorg dat die s’avonds leeg is).
  • Vitaminen en mineralen: De opname van vitamine B12 en zink kan verminderd zijn. De aanmaak van vitamine D neemt af. Lichaamsbeweging in combinatie met calcium en vitamine D supplementen voorkomen osteoporose. Ook supplementen van vitamine C en vitamine E zijn aangeraden om sneller te herstellen bij ziekte.
  • Gebit: Ga regelmatig naar de tandarts. Met een goed passend gebit kan je beter kauwen, je eet gezonder en het lijkt de kans op dementie te verminderen. (Zweeds onderzoek).
  • Bloeddruk, cholesterol, diabetes: Ga zeker eens per jaar naar je huisarts, hij kan je bloeddruk, cholesterol en suikerwaarden bepalen. Wanneer afwijkingen tijdig worden opgespoord, kan je veel problemen op latere leeftijd voorkomen. Bij een hoge bloeddruk mag je minder zout eten, pas zeker je voeding aan met voldoende kruiden om je eetlust te bevorderen en zorg voor voldoende afwisseling in je eetpatroon. Van de thuiswonende ouderen is één op de tien ondervoed. Ondervoeding kan bij iedereen optreden. Zowel bij een te hoog, te laag of bij een normaal gewicht. Controleer je BMI, maar hou er rekening mee dat de waarden veranderen met de leeftijd. Ouderen hebben namelijk pas bij een BMI-score van 28 of hoger een groter risico op ziekten en hebben bij een BMI-score lager dan 22 al een groter risico op ondervoeding. Zowel een te hoog als een te laag gewicht heeft nadelige gevolgen voor de gezondheid. Een afgenomen smaak- en reukvermogen, verminderde speekselproductie en moeilijkheden bij het kauwen kunnen oorzaken zijn van ondervoeding bij ouderen. Zoek samen met je apotheker en huisarts naar geschikte oplossingen. (kunstmatig speeksel, kleefpasta kunstgebit, aanpassing medicijnen,..).
  • Hygiëne: Bij het ouder worden neemt de kwaliteit van de huidhydrolipidenfilm af. Gebruik zachte zepen die de vochtbalans van de huid respecteren. Na het wassen kies je voor voldoende hydraterende en vette cremes om je huid te beschermen. Zo zal je huid beter genezen en minder kwetsbaar zijn voor wondjes.
  • Gehoor: Laat af en toe je gehoor testen. Heel wat mensen nemen te laat maatregelen bij gehoorschade en voelen zich daardoor sociaal geïsoleerd. Wist je dat tijdig ingrijpen een positieve invloed kan hebben bijhet voorkomen van dementie?
  • Medicatie: Een correcte inname van je medicatie kan heel wat problemen voorkomen. Soms moet je heel wat medicatie combineren en is het niet eenvoudig om het overzicht te bewaren. Wij bieden oplossingen aangepast aan jou situatie aan om je daarbij te helpen (medicatieschema, persoonlijke begeleiding bij inname,..).